چگونه از پرزدهی فرش جلوگیری کنیم؟

پرزدهی فرش از جمله مشکلاتی است که هنگامی فرش نو است پیش می اید به طوری که نشستن روی فرش یا قدم زدن روی آن آثارش در لباس هایمان نمایان میشود ، سوالات بسیاری از قبیل دلیل پرزدهی فرش ها چیست؟چگونه از پزردهی فرش ها جلوگیری کنیم؟آیا پرزدهی فرش ضرر دارد؟از سوی کاربران در فضای اینترنت پرسیده میشود ، این مقاله راهنمایی برای سوالات شما تولید شده است

هرچند که در روزهای اول که فرش را خریداری میکنید پرزدهی طبیعی است اما احتمالا دوست داشته باشید هر چه سریعتر از شر آن خلاص شوید

ابتدا بیاید درباره اینکه چه عواملی باعث پرزدهی فرش میشود صحبت کنیم گرچه میدانم کاربران اغلب به دنبال راه چاره هستن اما دانستن عوامل آن به شما در جلوگیری از پرزدهی کمک خواهد کرد همچنین با دانستن این نکات شما در خرید فرش هایی که پرزدهی نمیکنند و مقاومت بالایی دارند واقف خواهید بود

 چه عواملی باعث پرز دادن فرش می شوند؟

جنس و الیاف فرش: جنس و الیاف به کار گرفته شده در تولید فرش بر مقدار پرز دهی فرش موثر است. جالب است بدانید که در ساخت فرش های ایرانی از الیافی با جنس اکریلیک استفاده می کنند. از آنجایی که این الیاف سبب ماندگاری و دوام بالای فرش ها می شود ولی معایب مسبب پرز دادن فرش است. این الیاف در قیاس با الیاف های دیگر پرز دهی بیشتری دارد.

پاخوری فرش: یکی از عوامل مهمی که باعث پرز دهی فرش می شود، پاخوری زیاد فرش است. نخ های قالی بعد از گذشت زمان بر اثر پاخوری ( در اثر سایش) حالت اولیه ی خود را از دست می دهند.

عوامل مربوط به تولید فرش: در صورتی که در مراحل بافت فرش میزان روغن و آب به اندازه ی کافی نباشد، تنظیمات مربوط به دستگاه های ثبت حرارتی و ریسندگی به درستی تنظیم نشده باشد یا اینکه نخ های فرش به درستی تا داده نشوند.

همه ی این عوامل به نوبه ی خود سبب پرز دادن فرش خواهد شد. نکته قابل توجهی که در رابطه با این موضوع لازم است بدانید اینکه فرش های دستباف هم همانند فرش های ماشینی دچار پرز دهی می شوند ، ناگفته نماند که میزان پرز دهی فرش های ماشینی بیشتر است مهمترین علت این امر این است که در فرش های ماشینی برای حفظ خواب فرش از آهار استفاده می کنند.

در فرش های ماشینی برخی از الیاف های آنها بلندتر از بقیه الیاف های دیگر هستند و این الیاف های بلند به راحتی توسط آهار مهار نخواهند شد و همین مسئله موجب می شود که بعد از مدتی فرش پرز دهد .

شانه و تراکم فرش: از جمله عوامل مهم دیگری که بر میزان پرز دهی فرش بستگی دارد تعداد شانه و تراکم فرش می باشد. جالب است بدانید که میزان پرز دهی فرش با تعداد شانه و تراکم فرش رابطه ی معکوسی خواهد داشت. یعنی به هر میزانی که تعداد شانه و تراکم فرش بیشتر باشد، میزان پرز دهی آن کمتر است. به عنوان مثال فرش های 700 شانه در قیاس با فرش های 1200 شانه پرز بیشتری دارند.

پرزدهی فرش ماشینی برای چیست؟
فرش ماشینی نو معمولا با مشکل پرز دادن مواجه هستند. پرزها، الیافی به باریکی مو هستند که با نشستن روی فرش می توانند به لباس و کف پای شما بچسبند.

هیچ راه سریعی برای از بین بردن پرز فرش وجود ندارد اما می‌توانید با راهکارهایی که در ادامه شرح داده می‌شود از میزان پرز فرش خود بکاهید.

چرا فرش ماشینی ما پرز می دهد؟
البته قالی دستبافت هم می‌تواند دچار پرز شود، اما میزان آن به نسبت فرش ماشینی کمتر است. که البته برای از بین بردن کرک فرش دستبافت می توانید هر چند روز فرش ها جارو کنید و یا آنها را شامپو فرش بکشید.

همچنین می توانید یک کیسه حمام را مرطوب کرده و به دست بکشید و از راه خواب قالی، روی آن را کیسه بکشید. اما در مورد فرش ماشینی چه؟ چرا فرش های ماشینی پرز می دهند؟

تنظیم نبودن دستگاه های ریسندگی
در مورد پرز دادن فرش‌های ماشینی علت اما متفاوت‌تر از فرش‌های دستبافت است.

فرش‌های ماشینی می‌توانند به دلایل متفاوت و متنوعی چون استفاده از الیاف ضایعاتی و بی‌کیفیت و تنظیم نبودن دستگاه ها در سالن ریسندگی و یا عدم تناسب تاب نخ ها و عدم استفاده از آهار مناسب و همچنین متناسب نبودن مقدار آب و روغن به کار رفته در مرحله آماده سازی الیاف و عدم توجه به شرایط پرداخت و تکمیل فرش ماشینی دچار مشکل پرزدهی شوند.

دمای نامناسب و آهار نخوردن فرش
بسیاری از کارخانه‌های تولید نخ فرش در مرحله ریسندگی، دمای مناسب برای دستگاه های ریسندگی را تنظیم نمی‌کنند و همچنین ممکن است در هنگام مرحله تکمیل فرش، آهار مناسب روی فرش ها خورده نباشد.

البته جنس الیاف ها نیز در این موضوع نقش دارد. الیاف آکریلیک پرزدهی بیشتری نسبت به دیگر الیاف‌های مورد استفاده در فرش خواهند داشت.

کیفیت و جنس الیاف مورد استفاده در فرش ماشینی
به دلیل عمر طولانی، کیفیت و ماندگاری فرش های بافته شده با الیاف آکریلیک، مردم ایران به فرش های آکریلیک اقبال بیشتری دارند و بنابر این، آکریلیک از مصرف بالایی در تولید فرش‌های ماشینی بافت ایران برخوردار است و طبیعتا مشکل پرزدهی نیز در فرش ماشینی آکریلیکی نسبت به دیگر فرش‌هایی که الیاف پلی استر در آن مورد استفاده قرار می گیرد بیشتر است.

آیا پرزدادن فرش ماشینی نشانه تقلبی بودن آن است؟
معمولا پرز دادن بیش از حد فرش را نشانه بی کیفیت بودن و تقلبی بودن فرش می‌دانند در حالی که این پاسخ دقیقی نیست. باید با تامل بیشتری به این مساله پرداخته شود.

ولی بد نیست بدانید که در این میان الیافی هستند که در سطح بالاتری از قسمت زمینه قرار گرفته‌ اند و نمی توانند توسط بافت زمینه فرش و یا تحت نفوذ آهار قرار گرفته شوند و پرزهایشان از فرش بیرون می‌زند.

همچنین الیافی هم وجود دارند که به مرور زمان در اثر عوامل سایشی و اصطکاکی مثل زیاد پا خوردن از حالت خواب فرش خارج می‌شوند و روی سطح فرش ماشینی ظاهر شوند و معضل پرز دادن فرش را ایجاد می‌کنند.

روش های از بین بردن پرز فرش

در متن بالا شما را با مهم ترین عواملی که سبب پرز دادن فرش می شود آشنا کردیم، در این قسمت از مطلب قصد داریم به روش های از بین بردن پرزهای فرش بپردازیم، با ما همراه باشید.

روش های گوناگونی برای از بین بردن پرزهای فرش وجود دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • جارو زدن: یکی از مهم ترین روش های از بین بردن پرزها، جارو زدن است. روش های مختلفی برای جارو زدن وجود دارد برخی از این روش ها مانند ( جاروی حصیری، جاروی چوبی، جاروی شمالی، جارو برقی و در نهایت جارو دستی). در صورتی که از جاروی دستی یا چوبی استفاده می کنید بهتر است که قبل از استفاده کردن ( برای از بین بردن پرزهای بیشتر) آنها را نمناک کنید. چنانچه از جارو برقی استفاده می کنید بهتر است که دور موتور را روی سرعت کم تنظیم نمایید یا در خلاف جهت خواب فرش، آن را جارو کنید تا پرزهای بیشتری را از بین ببرد.
  • استفاده از فرچه: در صورتی که فرچه مرطوب باشد و در جهت خواب فرش از آن استفاده کنید باعث از بین بردن پرزهای بیشتر فرش می شود.
  • استفاده کردن از شانه های مخصوص: برای از بین بردن پرزهای بیشتر فرش، حین استفاده کردن از شانه های مخصوص آن را در جهت خواب فرش استفاده کنید.
  • دستمال مرطوب: یکی دیگر از روش های موثر برای از بین بردن پرزهای فرش، استفاده از کردن از دستمال مرطوب ( در جهت خواب فرش ) است.
  • شامپو فرش: جهت جلوگیری از پرز دادن فرش، به محض خرید فرش میتوانید که آن را شامپو فرش بکشید. برای این کار مخلوط آب و شامپو فرش را آماده کرده و آن را با یک پارچه ی توری مرطوب، بر روی فرش بکشید بهتر است که فرش ها را زیاد خیس نکنید(این روش پیشنهاد نمیشود چرا که شامپوو فرش اگر به درستی از الیاف فرش خارج نشود مسبب فرسودگی فرش میشود )
  • استفاده از چسب کاغذی: استفاده از چسب  کاغذی یکی از روش های مناسب برای از بین بردن پرزها می باشد. در این روش با چسباندن چسب کاغذی بر روی فرش بعد از برداشتن چسب بر روی قالی مشاهده میکنید که چسب چه میزان پرزی را به خود جذب کرده است.
  • فوم نگهدارنده فرش: استفاده از این روش میزان پرزهای فرش را کاهش می دهد.
  • استفاده از دستگاه های پرز گیری: یکی از روش های بدون دردسر و بسیار موثر، استفاده از دستگاه پرزگیر است. استفاده از این دستگاه به طرز چشمگیری میزان فراوانی پرز را کاهش می دهد.


سخن آخر

خدمات قالیشویی: در صورتی که هر کدام از موارد بالا جهت از بین بردن پرزهای فرش موثر نبود، بهترین و موثرترین راه این است که فرش ها را به یک قالیشویی معتبر و متخصص جهت پرز گیری بسپارید. مراکز قالیشویی فراوانی وجود دارند که در این زمینه ( از بین بردن پرز فرش) مهارت و تخصص دارند. در این مراکز با رعایت یکسری نکات بدون آنکه به بافت قالی آسیب برسانند به آسانی پرزهای آن را از بین می برند. ( ناگفته نماند بایستی به خدمات قالیشویی یادآوری کنید که هدف شما از بین بردن پرزهای فرش است نه شستشوی قالی).

نکته فرش های تولید شده با بافت اکریلیک، فقط در چند هفته ی اول پرز می دهد. در صورتی که بعد از گذشت چند ماه همچنان پرز بر روی قالی مشاهده نمودید. قطعا در تولید فرش از الیاف نامرغوب و بی کیفیتی استفاده شده است.

نکته قطعا با روش های ذکر شده پرزها از روی فرش جدا میشوند چنانچه پرزهایی روی فرش باقی ماند با قیچی آن را جدا کنید توجه داشت باشید که فقط قسمت هایی را جدا کنید که ارتفاع آنها از سطح فرش بلند تر است و سپس بار دیگر آن قسمت را جارو برقی بکشید .

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *